6 February 2012

21 TAHUN 1 HARI

Ok da masuk 20-an..Ada orang kata da tua dan x layak dapat hadiah. Alasan kan??hahaha..Nevermind la..

Masa birthday ada 2 mesej yang aku rasa excited gile bila dapat..*mesej dari ahli keluarga memang la yg paling excited.Ni yg lain~..

Mesej pertama dari sahabat yang belajar jauh kat Republic Czech..Seriusly x sangka dia mesej guna no luar negara. Nak kol, mahal..Dia g jalan mana ntah jadi dia x dapat online. Memang x sangka gak lak dia akan wish tapi lastly dapat gak msej dia. Excited gile..*tapi x gile la..
 *berangan2 hadiah souvenir dari negara RC..awak balik nanti saya turun Kuantan ok?InsyaAllah~..Miss u dear~

Mesej kedua pula dapat dari Dato' Sri Ahmad Shabery Cheek.Taw x sapa beliau? Beliau Menteri Belia & Sukan.  * ye bukan dia yg hantar.Sistem jerk..tapi x kesa~haha..

Pengalaman menarik dengan pesakit hari ni..

Hari ni macam biasa lau ikut jadual kami akan berkebun pagi2.. Tapi ada juga la yang akan membuat aktiviti domestik hari ni.. Aktiviti tu ialah memasak bihun tomyam.

Ada aku dapat soalan dari pelatih nurse Lincoln dorang tanya kenapa kami bagi pesakit buat aktiviti macam tu? Mai aku terangkan sikit supaya mana yang tak taw tu taw..

Peranan kami , Jurupulih Perubatan Carakerja dalam merawat pesakit mental ialah dengan memberikan mereka aktiviti supaya..

1) Mereka mempunyai sesuatu untuk dilakukan
2) Supaya mereka tidak terlampau melayan rasa ngantuk tu dengan asyik tido sahaja jika tak lakukan apa2..
3) Yang paling utama, mereka boleh praktikkan apa yang kami ajarkan semasa sesi rawatan semasa berada di rumah
4) Sebagai sumber pendapatan. Contohnya jika mereka da taw cara berekbun di jabatan kami, mereka akan kami galakkan untuk berkebun juga di rumah. Mungkin jika hasil mereka dapat banyak, maka leh la mereka jual.
5 ) Melatih kemahiran memasak mereka yang hilang. Kadangkala pesakit mempunyai masalah untuk beberapa area ketika memasak. Contohnya untuk memotong bawang, Jadi , kita akan cuba ajar pesakit untuk mendapat kemahiran itu semula.

dan banyak lagi sebab kenapa kami bagi dorang aktiviti sebagai medium rawatan..

Bukannya saja2 kami main suruh pesakit melakukan kerja tapi kami nak memastikan mereka dapat berdikari dalam melakukan aktiviti seharian mereka tanpa bantuan orang lain.

Kbai.Nak sambung buat kerja tentang pesakit..

2 comments:

Shila said...

jom follow blog ckgu plk...
http://hatikudamaidisini-shila.blogspot.com/

Nor Athirah said...

suda saya follow..maaflah kadang jerk sempat update entri..hu~

Post a Comment